Besök oss gärna på:

Köp- & Leveransvillkor

 

 

Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Carapax Marine Group AB bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid köp i vår webbutik på carapax.se genereras orderbekräftelsen automatiskt utan manuell översyn. Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella felaktigheter i t ex pris och leveranstid i efterhand. Skulle detta ske har du full rätt att ändra eller makulera din beställning.

 

För att handla i Carapax webbutik ska du ha fyllt 18 år eller ha målsmans medgivande för ditt köp.

 

Pris

Efter bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Carapax Marine Group AB inte råder över, t ex väsentliga förändringar i råvarupriser, valutakurser, skatter och tullar. Priserna visas både exkl. och inkl. moms. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen.

 

För leveranser utanför EU tillkommer tull- och eventuella klareringskostnader.

 

Betalning och betalsätt

Betalning ska ske inklusive moms. Avgifter för ev. frakt respektive en fakturaavgift på 32 kronor (40 kronor inkl. moms) tillkommer. Vid betalning via Klarna (vid köp i webbutiken) tillkommer olika kostnader beroende på valt betalningsalternativ enligt Klarnas gällande villkor, läs vidare under sektionen Klarna. 

 

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

 

Kortbetalning

Carapax Marine Group AB tar emot betalning med VISA/Mastercard/Eurocard i butiken i Lysekil. I webbutiken har vi Klarnas betal-
ningslösningar där kort är ett av de alternativ som erbjuds. Alla betalningar med kreditkort är certifierade och säkra. Inga avgifter tillkommer.

 

Faktura

Vi fakturerar med betalningsvillkor 14 dagar netto efter godkänd kreditkontroll. Du betalar först när du fått produkterna levererade. För att göra ditt köp så säkert som möjligt levererar vi bara till din folkbokföringsadress.

 

Förskottsbetalning

Vi skickar ut en förskottsfaktura inom 2 arbetsdagar och när vi mottagit betalningen så skickar vi godset till angiven leverans-
adress. Vid beställning i webbutik kan betalning via Klarna ske via direktöverföring från din bank.

Klarna

Vid köp i vår webbutik kan du välja att betala via Klarna Checkout. När du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Du kan välja att betala mot faktura, delbetalning, kort, eller direktbetalning via bank. Allt är lika säkert. Det är Klarnas aktuella villkor vid köpet som gäller, här följer de i korthet:

 

Faktura

När du betalar med Klarna faktura betalar du alltid efter du fått hem dina varor. Betalningstiden är minst 14 dagar från fakturadatum och det utgår normalt ingen fakturaavgift. När du fått din faktura kan du, istället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad.

 

Betalning med kort

Betalning med kort kan ske med hjälp av Visa eller MasterCard. Ingen avgift tillkommer vid köp.

 

Delbetalning

Konto – betala i egen takt. Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

 

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du betalat klart.

 

Se www.klarna.com/se/villkor för senaste information och aktuella villkor.

 

Leveranstid

För lagervaror är normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar efter att vi mottagit din beställning. Detta förutsätter att varan finns i lager. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden får du via e-post senast 5 arbetsdagar efter lagd beställning. Du har då möjlighet att makulera alternativt ändra din beställning.

 

Vid beställning av ”beställningsvaror” och specialprodukter varierar leveranstiden men är normalt 4-5 månader.

 


Leveranssätt

Leverans av beställda varor sker vanligtvis med DHL & Postnord. Andra fraktbolag kan också förekomma.

 

Paket, konsument

Beställningar som väger mindre än 35 kg kan i dagsläget beställas med leveranssätt DHL Paket. När din beställning har anlänt till ditt närmaste DHL-ombud (DHL Servicepoint), skickas en SMS avisering med information om var/hur du kan hämta ditt paket. För att förhindra att Paketet går i retur behöver det hämtas inom 14 dagar, annars debiteras en kostnad om 250 kr för outlöst paket.

 

Paket, företag

Beställningar som väger mindre än 35 kg (volymvikt är motsvarande 280kg/kubikmeter) kan beställas med leveranssätt DHL Paket. DHL kör ut paketet till företagets leveransadress. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta paketet hos DHL.

 

Pall inom Sverige

Tyngre och större beställningar levereras med leveranssätt Pall.

Palleveranser sker till gatuplan. Avisering sker via telefon innan leverans för icke företagskunder. Kostnad för pall debiteras.

 

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi detta omgående genom e-post. Som kund hos oss har du rätt att häva ditt köp utan extra kostnader vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

 

Transportansvar

Transportansvar innebär att vi ansvarar för att försändelsen kommer fram hel till dig från oss. Vid en retur är det du som är ansvarig för godset och försändelsen från dig till oss. Du bör därför spara alla försändelsenummer från din speditör så du kan bevisa att du lämnat in varan till din speditör om den skadas eller kommer bort. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev.

 

Transportskador/Felexpediering

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till vår kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. 

 

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

 

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till oss på Carapax. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

 

Icke utlöst order

Löser du inte ut ditt paket ser vi oss tvungna att debitera 250 kr för våra kostnader samt kostnaden för returfrakten till vårt lager.

 

Ångerrätt och retur

Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera eventuell funktion och finish på produkten. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp så kan du självklart ångra och returnera dina produkter till oss inom 14 dagar efter att du mottagit dem. Detta förutsätter att varan återlämnas i originalförpackning med tillhörande plast och packmaterial samt att det är en lagervara. Du som kund står för returfrakten. Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett returorsak.

 

För beställningsvaror och specialbeställningar som vi inte tillhandahåller i vårat ordinarie sortiment och som beställs eller tillverkas speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. 

 

Vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.

 

Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi har mottagit och godkänt returen. Då sker en utbetalning som kan ta 5-7 bankdagar. Återbetalningen sker också med samma betalsätt som ursprungligen har använts.

 

Reklamationsrätt

Carapax Marine Group AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar oss för snabbare hantering. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekta varan där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varken returfrakten för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.

 

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts.

 
Carapax Marine Group AB  |  Kontorsvägen 6, 453 41 Lysekil  |  Sweden  |  Telefon: 0523-64 22 00  |  Fax: 0523-64 22 19  |  E-post: info@carapax.se
© Copyright 2005-2016